Sunday, October 25, 2009

BMW @ IAA Frankfurt 2009

Huhujen mukaan BMW:n messuosasto Frankfurtin IAA –automessuilla olisi maksanut noin 20 miljoonaa euroa. BMW –konsernilla oli kokonaan oma messuhalli, jossa oli BMW:n, Minin ja Rolls Roycen osastot. Vaihdelaatikon kaksihenkinen raati valitsi BMW:n osaston ehdottomasti messujen innovatiivisimmaksi ja näin ollen parhaaksi osastoksi koko messuilla (eikä valintaan vaikuttanut se, että molemmat raatilaiset ajavat BMW:llä). Messukävijät hämmästyivät tullessaan sisälle BMW:n osastolle, sillä osaston yläkerrassa ajettiin autoilla! BMW oli rakentanut osastolleen rampit, joissa messuhenkilökunta ajoi autoilla osastoa ympäri. Yleisöä varten oli rakennettu portaittain nouseva katsomo, jossa ohi ajavia autoja sai ihastella. Osaston multimedia –show oli älyttömän hienosti tehty. Koko osaston värimaailma (seiniä peittävät led-näytöt/paneelit) muuttui teemoittain riippuen ohi ajavista automalleista. Esimerkiksi 5-sarjan Gran Turismon multimedia –esityksen teemana oli sininen taivas ja heinäpelto. Kun GT ajoi katsomon ohi, heiluivat isolla valkokankaalla heinät pellossa tuulen vireen saattelemana, aivan kuin auto olisi ajanut luonnossa heinäpellon ohi. Mieleen jäi mahtava show, joka kuvasti BMW:n innovatiivista ajattelua.

Kuvassa näkyy noin puolet BMW:n messuosastosta. Toisen kerroksen ajoramppi oli hieno oivallus esitellä uutuusmalleja.

Suurimman huomion BMW:llä sai 5-sarjan Gran Turismon ensiesittely. Gran Turismo on BMW:n vastaus Mercedes-Benz CLS:n aloittamalle segmentille neliovisista suurista coupeista, johon kuuluu myös esim. Volkswagen Passat CC. BMW:n 5-sarjan GT on massiivisen kokoinen auto, joka ei ole niin matala ja virtaviivainen kuin Mercedeksen ja VW:n kilpailijat. Auton kohderyhmänä tulevat olemaan kuluttajat, joilla olisi varaa ostaa 7-sarjan BMW, mutta eivät halua näyttää varallisuuttaan naapureilleen niin näkyvästi ja täten päätyvät 5-sarjalaiseen… GT:n hinnat alkavat Suomessa (sis.autoveron) 75 398,08 eurosta ylöspäin, eli kyseessä on edustusluokan auto. Ihastuin autoon heti kättelyssä. Pieniä hienoja yksityiskohtia autossa ovat ikkunaraamittomat ovet, black panel –näyttö keskikonsolissa sekä takapenkin selkänojan säätömahdollisuus. Aion pyytää BMW 530d Gran Turismon koeajoon BMW:ltä, joten luvassa on koeajoraportti.

Uutuusmallit ajoivat ajorampilta yleisön eteen pyörivälle alustalle ihailtaviksi. Kuvassa BMW 5-sarjan Gran Turismo.

BMW 5-sarjan Gran Turismo pyöri jalustalla yleisön edessä kuin supermalli catwalkilla.

BMW 5-sarjan Gran Turismo kiinnosti messukävijöitä ja jos autoon halusi istumaan, piti sitä varten jonottaa hetki. Jokaisen auton vierustalla oli BMW:n asiantuntija (tuotepäällikkö tms.) vastailemassa vierailijoiden kysymyksiin.

Muita mainitsemisen arvoisia uutuuksia oli BMW X1 –katumaasturi ja BMW 320d Efficient Dynamics. BMW X1 –mallia tullaan valmistamaan taka- ja nelivetoisena. Auto on ulkomitoiltaan hieman kasvatettu ja korotettu 1-sarjalainen. Auton tavaratila ei ole kuin hitusen suurempi tavalliseen 1-sarjaan verrattuna. Lisäksi tavaratilan hattuhylly ja viisto takalasi tekevät sen, että tavaratila tuntuu pieneltä. Henkilökohtaisesti en pidä BMW:n suosimista mustista muovipaneeleista X-sarjan katumaastureissaan. Lisäksi X1:sen pyöränkotelot ovat niin suuret, että auto näyttää vakio 17-tuumaisella rengastuksella aika mopolta. Sisätiloissa on mukavan avara tunnelma, sillä ohjaamo on avaran ja valoisan tuntuinen. Kojelaudan design on onnistunut ja materiaalivalinnat tuntuivat laadukkailta. BMW 320d Efficient Dynamics on BMW:n ekomalli. Auton moottorina toimii 2,0 litran turbodiesel, josta on vakiomalliin (177hv, 5,8l/100km, 150g/km CO2) verrattuna pudotettu tehoa (163hv), jotta ollaan päästy niinkin hyviin lukemiin kuin 4,1 litran keskikulutus ja 109g/km hiilidioksidipäästöt. Malli tulee myyntiin Saksassa maaliskuussa 2010. Uskoisin mallin tulevan myyntiin myös Suomessa kesään 2010 mennessä. BMW 320d Efficient Dynamics –malli on todella mielenkiintoinen vihreytensä ja sporttisuuden säilyttämisen ansiosta. Juuri tällaisilla autoilla BMW rakentaa edelläkävijänsä mainetta.

BMW X1 -katumaasturi ajamassa yleisön ohi ajorampilla. X1:n multimedia -esityksen teemana oli Alpit ja sporttisuus.

BMW 320d Efficient Dynamics -mallin keskikulutus on vain 4,1 litraa ja hiilidioksidipäästöt 109g/km.

BMW Vision Efficient Dynamics -konseptiauto enteilee tulevaisuuden urheiluautoja, jotka voivat olla ekologisia hybridejä.

Yksi osoitus BMW:n innovatiivisesta ajattelutavasta oli alumiinivanteiden esittelyseinä, jossa renkaat pyörivät ja pysähtyivät välillä. Huomaa vanteissa musta muotiväri.

No comments:

Post a Comment